Verdwalen in een oerwoud van zorg-apps
Vrijdag 13 juni 2025Een ruime meerderheid van de ouderen ziet de voordelen van digitale zorg, maar verdwaalt in het app-oerwoud. Zorgverleners moeten hun systemen stroomlijnen, vindt SeniorWeb.

Een meerderheid van 61 procent van de ouderen ziet de voordelen van digitalisering in de zorg, blijkt uit een onderzoek van SeniorWeb onder zijn leden. Een grote meerderheid heeft nog steeds een voorkeur voor telefonisch contact. Ook laten veel senioren weten dat zij vastlopen in de grote hoeveelheid apps en portals.
Vraag uitstellen
Hoe hoger de leeftijd, des te meer moeite men heeft met de digitalisering in de zorg, blijkt uit het onderzoek. 21 procent van de respondenten geeft zelfs aan wel eens een vraag aan een zorgverlener uitgesteld te hebben omdat het digitaal moest. “We hadden verwacht dat méér mensen moeite zouden hebben met online contact met hun zorgverlener”, zegt Daniël de Levita, directeur-bestuurder van SeniorWeb, de landelijke vereniging die de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar wil brengen. “Dat een meerderheid van de ouderen de voordelen ervan inziet is positief.”
U leest nu een gratis artikel
Wilt u alle artikelen van ONS Magazine lezen? Word dan KBO-lid!
Lid wordenLiever telefonisch contact
Hoewel 71 procent van de bevraagde leden van SeniorWeb wel eens digitaal een afspraak maakt met een zorgverlener, heeft de meerderheid (62 procent) liever telefonisch contact. “Ik heb ooit online een afspraak bij de huisarts proberen te maken, maar het klopte steeds niet. Vandaar dat ik bel, dat is vlugger en persoonlijker”, aldus een van de respondenten. Slechts een op de vijf ondervraagden heeft voorkeur voor contact via de website, app of online portal.
Oerwoud van apps en portals
Twee derde van de respondenten gebruikt apps van zorgverleners en -verzekeraars. 65 procent van de respondenten ervaart een declaratie online indienen als (heel) makkelijk. Ook herhaalrecepten worden veelvuldig aangevraagd via een app. Toch blijkt dat veel van de respondenten moeite hebben met het grote aantal apps en systemen. “Het is nu nog een groot bos met allemaal verschillende bomen, die niet echt met elkaar in contact lijken te staan”, laat een van de respondenten weten.
Stroomlijnen
Daniël de Levita roept zorgverleners op om hun digitale systemen te stroomlijnen: “Senioren lopen vast in het oerwoud van de vele apps en portals. Maak het eenvoudig en toegankelijk. En blijf ook telefonisch bereikbaar. Dan krijg je de meeste senioren heus wel mee in de digitalisering.”
Meer informatie over websites, apps en apparaten die helpen bij uw gezondheid of in geval van nood vindt u op seniorweb.nl.
Gerelateerde artikelen

Geniet van alle ONS voordelen als KBO lid:
✔ Ontvang 11x per jaar het print magazine ONS.
✔ Ontvang 12x per jaar het ONS Mailmagazine
✔ Iedere dag 8 verschillende puzzels maken
✔ Er op uit met voordeel
✔ Veel keuze uit aanbiedingen