Sprookjesachtig sinds 1952
Vrijdag 26 juni 2026Het is zomer! Met een zonnetje is het heerlijk weer om een dagje naar de Efteling te gaan. Dat kan al bijna 75 jaar: in 1952 opende het befaamde Sprookjesbos in Kaatsheuvel. ONS Magazine vroeg lezers om een oude Efteling-herinnering uit hun fotoalbum te halen.
1955:

Ik herinner me de dag dat deze foto werd gemaakt nog precies”, vertelt Ad van Zelst. “Mijn vader had een garagebedrijf en we gingen met monteur Noudje van Nisselrooij in een bestelbusje naar Kaatsheuvel. We zitten hier voor de fontein van De Kikkerkoning: ik – derde van links – en mijn zusje, drie broertjes en de jongere broer en zus van Noudje. Toen we thuiskwamen hadden we er een broertje bij: Felix. Ik vraag me tot op de dag van vandaag af of het wel toevallig was dat we juist op die 30ste augustus naar het Sprookjesbos zijn gegaan.”
Toen we thuiskwamen hadden we er een broertje bij
1958:


Deze twee foto’s zijn afkomstig uit het plakboek van de moeder van Yvonne Kilsdonk. “Mijn moeder ging een dagje met vrienden en vriendinnen op stap naar de Efteling”, vertelt Yvonne. “Ze denkt dat het in 1958 was.” Op de bovenste foto zit mevrouw Kilsdonk aan het mini-tafeltje bij de levensgrote paddenstoelen. Op de andere foto staat het vriendengroepje voor het sprookje van Sneeuwwitje. Zij lag destijds nog in haar glazen kist in een diepe grot. Die moesten de bezoekers via een trapje omlaag betreden. Het trapje is inmiddels verdwenen en de zeven dwergen – die in 1958 nog roerloos in het tafereel stonden – bewegen inmiddels. Ze tonen ieder op eigen wijze hun verdriet om het lot van Sneeuwwitje: de een ingetogen, de ander plengt dikke tranen.
1961:

Ik was vijf jaar toen we met ons gezin voor het eerst naar de Efteling gingen”, herinnert Alice van de Haterd-Smits zich. “Hier zit ik met mijn zusje Mieke, mijn broertje Gertjan en mijn moeder voor het sprookje De Magische Klok op het Herautenplein. Ons mam heeft nog heel vaak de Efteling bezocht; ze vond het geweldig daar. Toen ze 86 werd, hebben mijn zus en ik haar een dagje Efteling aangeboden als verjaardagscadeau. Het was haar laatste bezoek aan het park. We hebben een geweldige dag gehad en mooie herinneringen gemaakt.”
Ons mam heeft nog heel vaak de Efteling bezocht
1962:

Op deze foto zit ik met mijn twee zusjes aan het kleine tafeltje in het Kabouterdorp van de Efteling”, zegt Desirée Dieben. “Ik was toen twee jaar. Nu ben ik oma en als ik met mijn kleindochter in het park ben, geniet ik nog steeds intens van de magie van het Sprookjesbos. En de kleine ook.”
1969:

Arlette van Hout stuurde ONS een complete pagina uit haar plakboek. “Deze foto stamt uit 1969”, vertelt ze. “Onze huisvriend Herman Theunissen had een auto. Hij reed met mijn vader en moeder, mijn broertjes en mij overal naartoe. Zo ook een dagje naar de Efteling.” Het gezelschap – met de mannen keurig gekleed in een colbertje en met stropdas – staat op het voorplein van De Indische Waterlelies. Dat sprookje werd geschreven door de Belgische koningin Fabiola. Het opende in 1966 en was jarenlang hét hoogtepunt van de Efteling.
Uw foto?
Heeft u een bijzondere oudere foto die u met ONS Magazine wilt delen? Stuur uw foto met toelichting en uw contactgegevens per e-mail naar redactie@onsmagazine.nl of per post naar Postbus 3240, 5203 DE ’s-Hertogenbosch. ONS Magazine behoudt zich het recht voor uw reactie te bewerken en/of in te korten. De foto die u instuurt, ontvangt u uiteraard retour.
Gerelateerde artikelen

Geniet van alle ONS-voordelen als lid:
✔ Ontvang 11x per jaar het print magazine ONS
✔ Ontvang 12x per jaar het ONS Mailmagazine
✔ Iedere dag 8 verschillende puzzels maken
✔ Er op uit met voordeel
✔ Veel keuze uit aanbiedingen







