Personenalarmering: snel hulp in geval van nood
Zondag 21 november 2021‘Ook als u geen medische redenen heeft, kan een personenalarmering prettig zijn’
Op het gebied van personenalarmering is er tegenwoordig enorm veel keus. Van ingebouwde systemen met sensoren tot moderne smartwatches met valdetectie. Wij zetten de diverse mogelijkheden en functionaliteiten voor u op een rij.
Er zijn verschillende redenen waarom u zou kunnen kiezen voor personenalarmering. Ze zijn grofweg in te delen in twee categorieën: medische redenen en sociale redenen. Een medische alarmering kan nodig zijn als u bijvoorbeeld een verhoogd risico heeft om te vallen. Of als u een medische aandoening heeft waardoor plotseling hulp nodig kan zijn. Maar ook als u geen medische redenen heeft, kan een personenalarmering prettig zijn. Misschien woont u alleen en heeft u geen familie of bekenden in de buurt die snel kunnen komen als er iets aan de hand is.
In huis
Er zijn diverse soorten alarmeringssystemen te verkrijgen. Veel zorginstanties en seniorencomplexen hebben op verschillende plekken in de woningen ingebouwde alarmsystemen geïnstalleerd. Bijvoorbeeld in de woonkamer en vlak bij het bed. Door een druk op de knop kunt u als bewoner contact leggen met de receptie. Ook kan er bijvoorbeeld worden afgesproken dat u elke ochtend voor een bepaalde tijd een knop indrukt, om te laten weten dat alles in orde is. Doet u dit niet, dan kan de receptie direct met u praten via de intercom. En als u dan niet reageert, komt iemand kijken.
Sensoren
Een nadeel is dat u altijd in de buurt moet zijn van het apparaat, dat bijvoorbeeld aan de muur is bevestigd. Ook zijn er alarmsystemen met sensoren. Die registreren uw bewegingen en detecteren afwijkend gedrag. Als u bijvoorbeeld op de grond ligt, of als u een uur op de badkamer blijft, geeft het systeem een seintje aan de receptie of de zorg. Dan wordt via de intercom gecheckt of het goed gaat. Zo nodig komt iemand kijken.
Personenalarmering onderweg
Er zijn ook personenalarmen die u altijd bij u draagt, ook als u de deur uit gaat. Die zijn er in verschillende vormen. Er zijn smartwatches (horloges), alarmknoppen die u in uw zak kunt stoppen of om uw hals kunt dragen, en zendertjes die om de broekriem worden geschoven. Al deze mobiele alarmsystemen hebben een SOS-knop waar u op kunt drukken als u hulp nodig heeft. U staat dan direct via een speakertje in contact met een meldkamer of met een familielid, buur of mantelzorger die u verder kan helpen.
Valdetectie
Sommige van deze apparaatjes hebben ook automatische valdetectie: als het apparaatje een snelle duikeling maakt, wordt het alarm geactiveerd. Nadeel hiervan kan zijn dat de valdetectie ook in werking kan treden als u uw jas laat vallen waar het apparaatje in zit. Bij veel apparaten kan de valdetectie-functie (tijdelijk) worden uitgeschakeld. Een andere handige functie van deze mobiele apparaten is dat ze zijn uitgerust met een GPS-tracker. Dat betekent dat uw locatie zichtbaar is voor degene die u wil komen helpen.
Wie komt helpen?
Het ligt aan uw persoonlijke situatie en het gekozen alarmsysteem wie er reageert als u hulp nodig heeft. Woont u in een zorginstelling of seniorencomplex, dan zal meestal de receptie of het zorgpersoneel reageren op uw SOS-oproep. Woont u zelfstandig en heeft u een mobiele alarmknop of zelf een alarmsysteem met SOS-functie in huis laten installeren? Dan kunt u een abonnement nemen op een alarmcentrale die 24 uur per dag paraat staat om uw noodoproep te ontvangen.
Direct via mantelzorger
De meldkamer schakelt vervolgens vooraf aangemelde familie, buren of mantelzorgers in als u hulp nodig heeft. En natuurlijk professionele hulpverleners. Er zijn ook alarmcentrales met een sleutelservice. U heeft dan de sleutel van uw woning afgegeven en degene die het alarm opvolgt kan, zonder de deur te forceren, bij u binnenkomen. U kunt er ook voor kiezen om de SOS-oproep niet via een alarmcentrale maar direct bij familie, buren of mantelzorgers binnen te laten komen. Meestal worden drie mensen die u heeft aangemeld direct gealarmeerd in geval van nood.
Vergoeding
Als u een personenalarmering nodig heeft vanwege een medische indicatie, dan krijgt u de kosten van de aanschaf van het apparaat (deels) vergoed door uw zorgverzekering. De vergoedingen verschillen per zorgverzekeraar. Hiervoor heeft u wel een brief nodig van uw huisarts. Een abonnement op een alarmcentrale wordt niet vergoed. Heeft u geen medische indicatie maar wilt u om sociale redenen een alarmsysteem, dan wordt dit niet vergoed door de zorgverzekering. Wel vergoeden sommige gemeenten (een deel van) de kosten via de Wmo. Maar ook dat verschilt per gemeente.
Advies
Wilt u een persoonlijk advies over welk type personenalarmering het best past bij uw situatie? Thuiszorginstellingen kunnen u adviseren. Ook kan een ergotherapeut naar uw specifieke situatie kijken en met u bepalen welk systeem het best bij u past. Let ook op de prijs. Niet alleen op de aanschafprijs van het apparaat zelf, maar ook op eventuele maandelijkse abonnementskosten voor de meldkamer. Ook komen er bij sommige apparaten extra kosten bij voor een verbinding met internet of GSM-netwerk, terwijl andere (gratis) verbinding maken met internet via uw eigen mobiel.
Op www.onsledenvoordeel.nl vindt u verschillende aantrekkelijke aanbiedingen en kortingen op personen-alarmeringen. U kunt kiezen uit diverse horloges en alarmknoppen, allemaal uitgerust met GPS-tracking en een SOS-noodknop. Sommige hebben ook een ingebouwde valdetectie. Prijzen variëren van € 99,95 tot € 189,99. Een abonnement op een meldkamer is optioneel.
Gerelateerde artikelen
Geniet van alle ONS voordelen als KBO lid:
✔ Ontvang 11x per jaar het print magazine ONS.
✔ Ontvang 12x per jaar het ONS Mailmagazine
✔ Iedere dag 8 verschillende puzzels maken
✔ Er op uit met voordeel
✔ Veel keuze uit aanbiedingen