Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenNieuwe regels voor overstapboete
Energiecontracten

Nieuwe regels voor overstapboete

Zaterdag 1 april 2023

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft nieuwe regels voor opzegvergoedingen vastgesteld, ook wel overstapboete genoemd. De nieuwe regels gaan gelden voor het tussentijds opzeggen van een energiecontract met een vaste looptijd en een vaste prijs voor de levering van elektriciteit of gas. Deze regels, die gelden vanaf 1 april 2023, moeten ervoor zorgen dat het aanbod van vaste contracten weer op gang komt.

Voor vaste contracten die vóór 1 april 2023 zijn afgesloten, blijven de huidige regels gelden: energieleveranciers mogen alleen een opzegvergoeding vragen voor het tussentijds opzeggen van een contract met een vaste looptijd en een vaste prijs. In het nieuwe systeem betaalt de consument voor het verlies dat de leverancier hierdoor lijdt. Doordat dit risico door de consument wordt afgedekt, zullen energieleveranciers naar verwachting weer vaste contracten aanbieden.

De maximale opzegvergoeding wordt afhankelijk van de hoeveelheid energie die de consument volgens het lopende contract nog zou afnemen en het verschil tussen het tarief van het lopende contract en het actuele tarief voor eenzelfde contract bij dezelfde leverancier. De nieuwe opzegvergoeding is dus laag als de resterende hoeveelheid af te nemen energie laag is of als het verschil tussen het lopende en het nieuwe tarief klein is. Bij een grotere resterende hoeveelheid energie of een groter verschil tussen tarieven kan de opzegvergoeding hoger zijn.

De ACM past de regels voor opzegvergoedingen aan, omdat energieleveranciers hebben aangegeven geen vaste contracten meer aan te bieden. De inkoopprijzen zijn hoog terwijl de leveranciers dan blijven zitten met de duur ingekochte energie die de afnemers beloofd hadden af te nemen.

Extra maatregelen om de consument te beschermen

De ACM vindt het belangrijk dat consumenten bij het overstappen naar een andere leverancier goed geïnformeerd worden over de hoogte van de opzegvergoeding. De nieuwe leverancier dient de oude leverancier direct bij het afsluiten van het nieuwe contract te informeren over de overstap. De oude leverancier is dan verplicht de klant onmiddellijk te informeren over de hoogte van de opzegvergoeding. Als een klant de opzegvergoeding niet kan of wil betalen, kan deze alsnog afzien van de nieuwe overeenkomst en de oude overeenkomst voortzetten.

Heeft u vragen

U kunt vrijblijvend contact opnemen met onze klantenservice. Wij helpen u graag. Wij zijn te bereiken op (085) 486 33 60 of stuur en e-mail naar ons-energie@energiebesteding.nl

ONS energie

  • Persoonlijk en vrijblijvend adviesgesprek
  • Voordelige stroom- en gastarieven
  • 100% groene stroom uit Nederland
  • Uw energiezaken in vertrouwde handen