Ga door naar hoofdcontent
Artikelen“Mijn moeder belt me altijd als ze twijfelt”

Partnercontent: De inhoud op deze pagina is afkomstig van derden en valt niet onder de verantwoordelijkheid van ONS Magazine of KBO. Heeft u een klacht over de inhoud? Laat het ons weten >

Partnercontent: De inhoud op deze pagina is afkomstig van derden en valt niet onder de verantwoordelijkheid van ONS Magazine of KBO. Heeft u een klacht over de inhoud? Laat het ons weten >

Jörgen Raymann over digitaal bankieren, angst en het belang van samen doen

“Mijn moeder belt me altijd als ze twijfelt”

Vrijdag 17 oktober 2025

Voor Jörgen Raymann is het heel normaal: al zijn bankzaken regelt hij via zijn telefoon. “Ik gebruik al jaren geen bankpasje meer. Alles gaat online: betalen, overmaken, zelfs kleine dingen regel ik in een paar klikken,” vertelt hij. Toch ziet hij in zijn eigen omgeving hoe ingewikkeld en spannend het kan zijn voor anderen.

“Mijn moeder belt me altijd als ze een mail krijgt die ze niet vertrouwt,” zegt hij met een glimlach. “Dan kijkt ze samen met mij of het klopt. Ik leer haar: klik eerst op het e-mailadres, check of het echt van de bank komt. En als je het niet vertrouwt: bel me gewoon. Het gaat erom dat ze zich veilig voelt. Maar niet iedereen heeft kinderen of familie die kunnen helpen.”

Angst en schaamte      

Raymann noemt de grootste belemmeringen. “Voor veel ouderen is het overweldigend: inloggen, lange IBAN-nummers intoetsen, bang zijn om een fout te maken. En dan al die phishing mails… dat maakt mensen extra onzeker.”

Daarnaast is er de schaamte om hulp te vragen. “We zijn in Nederland vaak geneigd te denken: dat moet ik toch zelf kunnen. Maar het is echt oké om hulp te vragen. Wat helpt, is als je je eigen onzekerheden deelt. Als ik mijn moeder vertel dat ik ook wel eens iets ingewikkeld vind, voelt ze zich minder alleen.”

Vertrouwen en veiligheid

Ook als er hulp komt kijken, blijft voorzichtigheid belangrijk, benadrukt Raymann. “Ik zeg tegen mijn moeder: laat mij of mijn zus je helpen. Wij zullen nooit iets verkeerds doen met jouw geld. En daarom spreken we met elkaar af wat er gebeurt, zodat altijd duidelijk is wie wat doet. Al heb je een goede band met een huishoudelijke hulp of een verzorger, toch is het beter zulke zaken alleen met familie of iemand die je volledig vertrouwt te regelen.”

Nooit opjagen

Zijn advies: laat je nooit opjagen om geld direct over te maken. “Er is geen enkele rekening die zó dringend is dat je hem binnen een paar minuten moet betalen. Vertrouw je een telefoontje niet? Zeg dat je later terugbelt en bespreek het eerst met iemand in je omgeving die met je kan meekijken. Ook als er iemand onverwacht voor je deur staat, is er altijd tijd om eerst rustig te overleggen.”

Kracht van herhaling

Voor ouderen die de overstap maken naar digitaal bankieren, is het volgens Raymann belangrijk om regelmatig te oefenen. “Het zit in de kracht van de herhaling. Hoe vaker je het doet, hoe vertrouwder het wordt. Maar we moeten ook realistisch blijven: als je ouder wordt, vergeet je dingen sneller. Dat maakt het extra lastig. Daarom is het fijn dat banken apps eenvoudiger maken en mensen weten dat ze altijd een medewerker kunnen bellen. Een chatfunctie op een klein scherm is gewoon niet voor iedereen geschikt.”

Niet alleen een probleem van ouderen

Raymann helpt zijn moeder regelmatig met digitaal bankieren. Maar, zo benadrukt hij, het probleem raakt veel meer mensen dan alleen ouderen. “Ook laaggeletterden en mensen met een migratieachtergrond die de taal niet machtig zijnlopen tegen dit soort barrières aan. Voor hen geldt vaak nog sterker dat schaamte ze tegenhoudt om hulp te vragen. We moeten ze het vertrouwen geven dat ze er niet alleen voor staan.”
Zijn slotboodschap is duidelijk: “Samen kunnen we veel oplossen. Want niemand mag buitengesloten raken, zeker niet in een tijd waarin bijna alles online gaat.”

Beter worden in bankzaken? Met een beetje hulp kom je er wel. Kijk op www.bankinformatiepunt.nl