Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenLezers niet heel scheutig met fooi

Lezers niet heel scheutig met fooi

Vrijdag 13 september 2024

Eén op de drie lezers van ONS Mailmagazine geeft een ruime fooi aan het bedienend personeel in een café of restaurant na een gezellige avond, blijkt uit een peiling. De andere twee derde geeft geen fooi of een klein bedragje.

In veel landen is een fooi geven in de horeca een doodnormale zaak. In Noord-Amerika is een serveerster hoogst verongelijkt als een klant geen of minder dan 10 procent fooi achterlaat. Zij zal zich afvragen wat ze in hemelsnaam fout heeft gedaan. In Nederland is een fooi geven in een restaurant, café of op een terras lang niet zo vanzelfsprekend. Je geeft een caissière in de supermarkt die snel en foutloos je boodschappen afrekent toch ook geen fooi?, redeneren veel mensen. Anderen zeggen: pas achteraf kun je bepalen of je een hoogstaand product hebt gehad, of dat het serviceniveau is blijven steken op dat van een hamburgerrestaurant. Dus ook pas achteraf kun je bepalen wat de kwaliteit van uw restaurantbezoek is geweest. Na afloop al dan niet een fooi geven is daarom logisch.

U leest nu een gratis artikel

Wilt u alle artikelen van ONS Magazine lezen? Word dan KBO-lid!

Lid worden

Vlotte bediening

In tegenstelling tot in Noord-Amerika is in Nederland het geven van een fooi volkomen vrijwillig. Geen enkele ober of serveerster hoeft van de fooien te leven, het is een extraatje als waardering voor een vlotte, vriendelijke bediening. Er zijn ook geen regels voor klanten die een fooi willen geven. Over het algemeen wordt tussen 5 en 10 procent van de restaurantrekening als een gepaste fooi beschouwd. Meer mag, minder ook. En bij een kopje koffie op een terras wordt het totaalbedrag meestal naar boven afgerond.

Nooit een fooi

De lezers van ONS Mailmagazine zijn in meerderheid niet bijzonder gul met het geven van fooien. Uit een peiling waaraan ruim 1800 lezers deelnamen blijkt dat 65 procent geen fooi geeft of het bedrag hoogstens ietsje naar boven afrondt. Iets meer dan 20 procent van hen geeft nooit een tip. “De bediening is inbegrepen in de prijs van consumpties en eten”, redeneren zij. 35 procent van de deelnemers aan de peiling geeft aan de bediening wel te honoreren met een substantiële fooi. Bijna een vijfde geeft in de regel ongeveer 5 procent van de eindrekening als fooi en 13 procent geeft ongeveer 10 procent. Twee op de honderd mensen pakken flink uit: zij geven meer dan 15 procent fooi.

Gezellige uurtjes

Nadat de horeca na de moeilijke coronatijd weer vol open mocht, bleek dat klanten sowieso minder fooi geven. Ook in de horeca stegen de prijzen flink, wat veel mensen ‘compenseerden’ door te beknibbelen op de fooi. Bovendien werd er door de pandemie steeds minder met contant geld betaald en meer met de pinpas. Ook die gedragswijziging droeg bij aan het afnemen van de hoeveelheid fooi en het aantal keren dat er fooi gegeven wordt. Maar wie na een fijne avond in een restaurant of een paar gezellige uurtjes in een café tevreden huiswaarts gaat, is nog steeds bereid het personeel te bedanken met een extraatje.

Foto: Shutterstock