Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenHerinnert u zich deze melkcampagnes nog?

Herinnert u zich deze melkcampagnes nog?

Vrijdag 18 oktober 2024

‘Melk is goed voor elk’, ‘Melk, de witte motor’, de M-brigade en Joris Driepinter. Herinnert u zich deze reclamecampagnes nog? De boodschap was: van melk drinken word je stoer en sterk!

Halverwege de vorige eeuw waren kinderen grootverbruikers van melk. Zowel thuis als op school werd vlijtig melk gedronken. Het Zuivelbureau, de brancheorganisatie van de zuivelindustrie die tegenwoordig Nederlandse Zuivel Organisatie heet, wilde de melkconsumptie onder de jeugd graag hoog houden. Daarom kwam het Zuivelbureau in de loop der decennia met diverse campagnes die nog steeds in ons geheugen gegrift staan.

U leest nu een gratis artikel

Wilt u alle artikelen van ONS Magazine lezen? Word dan KBO-lid!

Lid worden

M-brigade

Het begon eind jaren vijftig met de M-brigade. Om de jongeren nóg meer melk te laten drinken werden zij uitgedaagd lid te worden van de M-brigade. Bij de melkboer of de kruidenier was een logboek verkrijgbaar. Daarin konden de jongeren aantekenen hoeveel extra glazen melk – naast de drie gebruikelijke porties per dag – ze hadden gedronken. Bij dertig glazen was het logboek vol. Nadat de ouders het overzichtje ondertekend hadden, kon het naar het Zuivelbureau worden gestuurd. Vanaf dat moment was de stoere melkdrinker lid van de M-brigade. Elke Melkbrigadier kon herkend worden aan het embleem met een M op de mouw. Voor het Zuivelbureau was de M-brigade een gouden greep: niet alleen de melkconsumptie steeg tot grote hoogte, er werd tevens een grote schare melkfans gecreëerd. Jong geleerd was oud gedaan.

Sterke Joris

Op het hoogtepunt telde de M-brigade liefst een half miljoen Melkbrigadiers. Dat succes luidde meteen het einde van de brigade in: de cadeautje en evenementen voor de Melkbrigadiers werden te duur. Er kwamen nieuwe campagnes als ‘Met melk meer mans’ en ‘Melk moet’. Het meest succesvol was het optreden van Joris Driepinter. Net als Popeye die door het eten van veel spinazie tot ongelooflijke daden in staat is, kon Joris heldendaden verrichten dankzij drie glazen melk per dag. Krachtpatser Joris sprak tot de verbeelding van de jeugd, de campagne was geslaagd. Acteur en schrijver Dimitri Frenkel Frank mocht dat op zijn conto schrijven; hij bedacht Joris Driepinter. Het figuurtje werd getekend door de Deense ontwerper Ib Antoni Jensen. De teksten voor de stripboeken, filmpjes en advertenties kwamen uit de pen van kinderboekenschrijfster Mies Bouhuys.

Drie juice en één melk

Na Joris Driepinter werd Nederland jarenlang bestookt met de kreten ‘Melk, de witte motor’ en ‘Melk is goed voor elk’. Bij beide campagnes werden bekende Nederlanders ingezet. Vader Abraham alias Pierre Kartner, Lee Towers, Bolland & Bolland en de Zangeres Zonder Naam bekenden publiekelijk: “Ik drink melk. U ook?’ Voor de langjarige campagne ‘Melk, de witte motor’ trokken de Dolly Dots gekleed in witte overals op witte motorfietsen door Nederland. En het jaren-tachtig-spotje waarin een serveerster in een drukke kroeg een bestelling bij de bar plaatst herinnert u zich vast nog: “Vijf bier, drie cola, twee Cuba’s, drie juice en één melk”. Waarna de oververhitte serveerster het koele glas melk zelf even consumeert.

Beeld: Hans Peters en Rob Bogaerts (Anefo / Nationaal Archief)

Afbeelding voor Adri van Esch

Adri van Esch