Een ontmoeting
Vrijdag 16 februari 2024Ik word gebeld als ouderenadviseur/meedenker door een mevrouw, die ruim een jaar geleden mijn hulp vroeg voor een Valyskaart*. Handig om naar haar dochter in Dordrecht te kunnen gaan. Gezien haar leeftijd en toenemende beperkingen werd het reizen per trein langzaam te ingewikkeld, met name het overstappen en goed op de borden kijken. Gelukkig kon ik haar helpen met de formulieren, zodat ze twee keer per jaar gemakkelijk en veilig naar dochter, haar partner en (klein)kinderen kan reizen.
U leest nu een gratis artikel
Wilt u alle artikelen van ONS Magazine lezen? Word dan KBO-lid!
Lid wordenNu was haar man twee weken acuut opgenomen in een zorgcentrum en nu moest ze daarvoor formulieren invullen. Haar hoofd stond nu echter niet naar dit “werkje”. Ik ging per fiets naar haar toe en liet haar eerst eens vertellen wat er allemaal was gebeurd. Zo kon ze eerst haar emoties kwijt en na ongeveer een uur gingen we samen aan de slag met de formulieren en na weer een uur waren zee ingevuld. We hebben samen alle papieren goed geordend, zodat ze die kon overhandigen aan het personeel, als ze haar man ging bezoeken. Ik bood haar aan ook de komende tijd te helpen met formulieren.
Thuisgekomen evalueerde ik het contact en kwam tot een aantal persoonlijke bevindingen:
-Het aantal formulieren was niet gering.
-Het moment van invullen kwam echt ongelegen voor mevrouw.
-Ze had veel meegemaakt met haar man, die dag en nacht thuis haar aandacht vroeg.
-Haar man te moeten overdragen na meer dan 50 jaar samenzijn aan verzorgenden in een verzorgingshuis was voor haar zwaar en emotioneel beladen.
-Onze samenleving vraagt voortdurend om het invullen van formulieren voor huisvesting, vervoer, hulp thuis, een behandeling, poliklinisch of 24 uur per dag of wat dan ook. Invullen gaat niet via pen en papier, maar juist ook digitaal via de computer.
Dat is voor mij ook wel eens een grote opgave. Gelukkig heb ik twee zonen, die vlakbij wonen en digitaal hun mannetje staan De samenleving wordt steeds ingewikkelder, zeker voor ouderen en zelfs als je digitaal wel vaardig bent. Wij hebben steeds meer hulp nodig van professionals, vrijwilligers, mantelzorgers enz. Gelukkig mag ik ook mijn naasten helpen en dat doe ik graag en naar vermogen. Moge mensen die hulp zoeken, ook geholpen worden door andere mensen. Dat is een kernwaarde voor mensen of ze nou gelovig zijn of juist niet. Als we dat doen, blijft onze samenleving in Nuth of elders, humaan en menselijk.
*Valys is er voor reizigers met een mobiliteitsbeperking die sociaal-recreatieve uitstapjes buiten de eigen regio willen maken. Op familiebezoek of een dagje erop uit? Voor de korte afstanden is er in veel plaatsen een lokaal of regionaal vervoerssysteem, maar als u verder van huis wilt, dan is er Valys. U kunt Valys gebruiken als u verder reist dan 5 OV-zones of 25km vanaf uw woonadres. Met Valys krijgt u voor een aantrekkelijk tarief vervoer dat u veilig en comfortabel naar uw bestemming brengt. Kijk voor meer informatie op www.valys.nl
Gerelateerde artikelen
Geniet van alle ONS voordelen als KBO lid:
✔ Ontvang 11x per jaar het print magazine ONS.
✔ Ontvang 12x per jaar het ONS Mailmagazine
✔ Iedere dag 8 verschillende puzzels maken
✔ Er op uit met voordeel
✔ Veel keuze uit aanbiedingen