5 vragen over energie terugleveren
Maandag 27 mei 2024Wat is er allemaal aan de hand met de teruglevering van energie? Elke week is er wel nieuwe wetgeving of wordt op televisie aandacht besteed aan energie op een manier die vooral nog meer vragen en zorgen oproept. Mensen zien door de bomen het bos niet meer. Stefan van der Boom van onze partner Energiebesteding geeft antwoord op de belangrijkste vragen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Energiebesteding.
1. Praat ONS even bij, wat speelt er?
“De wereld van energie is volop in beweging. We gaan op steeds meer plekken over van grijze stroom (zoals van kolencentrales of gaswinning) op groene stroom (van zonnepanelen en windmolens). Ook groeit het aantal particulieren met zonnepanelen. Hiermee kunnen ze hun eigen stroom opwekken en zelfs stroom terugleveren aan het energienetwerk (saldering). Meestal zorgt dat ervoor dat hun energie rekening lager is. Maar niet altijd! Voor groene stroom zijn we afhankelijk van het weer en daar is ons energiesysteem niet op ingericht. Als er weinig zon (of wind) is, moeten we terugvallen op grijze stroom. En als er een teveel is aan groene stroom, raakt het netwerk overbelast. Dan valt de stroom op sommige plekken uit, of zetten netbeheerders op afstand panelen uit. Ook zorgt het grote aanbod van zonne-energie voor lage of zelfs negatieve handelsprijzen.”
In Nederland liggen ongeveer zestig miljoen zonnepanelen die vrijwel allemaal op hetzelfde moment volop terugleveren op een zonnige dag, of juist de dag daarna, op een bewolkte dag, bijna niets terugleveren. Dit alles zorgt voor hoge (onbalans)kosten voor energieleveranciers.
2. Ik heb zonnepanelen, waarom kan ik geen vast contract krijgen voor stroom?
“Met zonnepanelen kunt u alleen uw gastarieven vastzetten, stroomtarieven niet. Veel leveranciers leggen een extra heffing op in de vorm van hoge vaste leveringskosten, soms wel tot vijftig euro extra per maand. Energiebesteding hanteert momenteel dezelfde prijs voor levering als voor teruglevering. Daar kunnen we geen vaste prijzen voor geven, vanwege de sterk veranderende marktomstandigheden. Voor eigenaren van zonnepanelen is dat helemaal niet erg: hun kosten voor elektriciteit zijn toch al laag. Bovendien krijgen ze hierdoor niet te maken met negatieve prijzen voor teruglevering.”
Op dit moment geldt dus een maandelijks wisselend tarief voor mensen met zonnepanelen. Dit tarief communiceren we tenminste dertig dagen voordat de nieuwe tarieven ingaan.
3. Stel, de wasmachine draait en daarna gaat het regenen, betaal ik dan het hoge tarief?
“Het is momenteel nog even duur of goedkoop. Wordt er weinig of niets opgewekt door uw zonnepanelen, dan wordt dat aangevuld met de stroom van uw leverancier. Momenteel kunt u nog salderen, dus mochten uw zonnepanelen later weer meer opwekken, dan wordt dat op uw jaarrekening verrekend. Alleen als u meer verbruikt dan uw zonnepanelen per jaar opwekken, dan betaalt u voor dat gedeelte het tarief dat in uw energiecontract staat.”
4. Hoe houdt de stroommeter de tarieven uit elkaar?
“De stroommeter bestaat uit één (enkel) of twee (piek- en daltarief) telwerken. De slimme meter kan ook uw teruglevering bijhouden. Een klok registreert wanneer u stroom verbruikt en/of teruglevert. In het grootste deel van Nederland lopen de daluren van 23.00 tot 07.00 uur. In Noord-Brabant en Limburg is dit van 21.00 tot 07.00 uur. Het daltarief geldt ook in het weekend en op feestdagen. De rest van de uren betaalt u het normaaltarief.”
Let op: ‘normaal- en daltarieven’ worden ook wel ‘hoog- en laagtarief’ en ‘piek- en daltarief’ genoemd. Met deze termen wordt dus hetzelfde bedoeld.
5. Als de saldering afgelopen is, lever ik dan stroom terug voor niets?
“Voorlopig wordt de salderingsregeling in stand gehouden en kunt u de energiebelasting van ruim 13 cent per kWh nog salderen tot aan uw eigen verbruik op jaarbasis. Bij het verdwijnen van deze regeling ontvangt u alleen nog de marktprijs. Zolang de problemen op het net nog niet zijn opgelost, zullen we te maken blijven houden met heel lage marktprijzen. Dan wordt het nog belangrijker om zoveel mogelijk stroom zelf te verbruiken of op te slaan. Dat laatste is overigens nog niet zinvol. De aanschafkosten en de milieubelasting van een thuisbatterij zijn nog te hoog.”
De ontwikkelingen gaan razend snel en wij sluiten niet uit dat de overheid subsidies gaat verstrekken op de aanschaf van thuisbatterijen. Wij volgen deze markt op de voet en komen met een aanbod zodra wij denken dat het zinvol en rendabel voor u kan zijn.
Stefan van der Boom van Energiebesteding:
‘Ons advies is om geen zonnepanelen uit te schakelen: dat maakt de onvoorspelbaarheid van het energieverbruik alleen maar groter.’
ONS Energie
- Persoonlijk en vrijblijvend adviesgesprek
- Mooi klantenportal met inzage in uw verbruik
- Maandelijks een duidelijke e-mail met uw kostenindicatie
- Goed bereikbare klantenservice met deskundige medewerkers
- Zeer voordelige stroom- en gastarieven
- Uw energiezaken in vertrouwde handen
Sluit net als duizenden andere KBO-leden aan bij ONS Energie! We zijn telefonisch te bereiken via (085) 486 33 60 of per e-mail via ons-energie@ energiebesteding.nl
Beeld: Shutterstock
Gerelateerde artikelen
Geniet van alle ONS voordelen als KBO lid:
✔ Ontvang 11x per jaar het print magazine ONS.
✔ Ontvang 12x per jaar het ONS Mailmagazine
✔ Iedere dag 8 verschillende puzzels maken
✔ Er op uit met voordeel
✔ Veel keuze uit aanbiedingen