Ga door naar hoofdcontent
Artikelen5 vragen over de Energiebespaarlening

5 vragen over de Energiebespaarlening

Vrijdag 27 oktober 2023

Stel u wilt uw eigen woning verduurzamen met bijvoorbeeld zonnepanelen of extra isolatie, maar u heeft daar geen geld voor beschikbaar. Dan kunt u terecht bij het Nationaal Warmtefonds voor een zogenaamde Energiebespaarlening. Vijf vragen over deze lening aan Fiona Hamberg van het Warmtefonds.

1. Voor wie is de lening?

‘Deze lening is bedoeld voor eigenaar- bewoners die energiebesparende investeringen voor hun eigen woning willen financieren. Voorwaarde is dat u eigenaar én bewoner bent van de te verduurzamen woning. Er is geen boven- grens voor uw leeftijd en ook VvE’s kunnen bij het Warmtefonds terecht.’

2. Waar kan ik de lening voor gebruiken?

‘Op de website van het Warmtefonds staat een lijst met alle energiebesparende maatregelen waarvoor u de lening kunt gebruiken. Denk aan dak- en gevelisolatie, HR++ glas, warmtepomp, inductiekookplaat en zonnepanelen. Voor al deze maatregelen geldt dat ze uitgevoerd moeten worden door een aannemer of installateur.’

3. Hoeveel rente betaal ik?

‘Is uw (gezamenlijk) verzamelinkomen op het moment van de aanvraag minder dan € 60.000,- per jaar, dan krijgt u de lening met 0% rente. Bij een hoger inkomen varieert de rente. Deze is onderhevig aan de marktwerking. Op de website van het Warmtefonds vindt u een actueel overzicht. U betaalt geen afsluitkosten of andere bijkomende kosten.’

4. Wat moet u doen om de lening aan te vragen?

‘U gaat naar www.warmtefonds.nl/particulieren en klikt op ‘doe een aanvraag’. Het te lenen bedrag moet liggen tussen € 1.000,- en € 27.000,- en u kiest zelf de gewenste looptijd van de lening. U krijgt een beveiligd Mijn Warmtefonds-account, waar u een overzicht krijgt van uw maandlasten en waar u offertes van de aannemer of installateur aanlevert.

Als de lening akkoord is, kan de aannemer aan de slag. Na afloop stuurt u de factuur samen met een declaratieformulier op en dan betaalt het Warmtefonds de factuur aan de aannemer of installateur.’

5. Wat moet u doen als het niet digitaal lukt?

‘U kunt telefonisch contact opnemen met de klantenservice van het Warmtefonds via (088) 60 69 700, bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Daar helpen ze u graag.’

Beeld Shutterstock