Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen was onlangs op werkbezoek bij Senioren Brabant-Zeeland. Van Zutphen kreeg uitleg over de hulp die vrijwilligers bieden aan leden die naar een Wlz-instelling verhuizen en over de onafhankelijke steun die zij kunnen krijgen bij de aanvraag van de Wmo.
Reinier van Zutphen vertelde dat het werk van de ombudsman steeds belangrijker en omvangrijker wordt omdat er steeds meer speelt op gemeentelijk niveau. “De gezamenlijke gemeenten in ons land staan met stip op 1 als het om klachten gaat”, zei hij. “Per jaar ontvangt de Nationale Ombudsman 27.000 klachten. Waar we ook erg veel tijd in steken is het voorzieningenniveau in gemeenten. Daar zijn veel verschillen tussen. Wij vinden dat er minimaal een gelijke basis hoort te zijn. Neem schuldhulpverlening: in de ene gemeente ontvangen inwoners hooguit een brief, in de andere gemeente is er een compleet traject en ondersteuning voor mensen die in de schulden zijn geraakt. Dat enorme verschil, dat moet veranderen.”
Rekenmodule
Tijdens het werkbezoek maakte de ombudsman kennis met de tool die Senioren Brabant-Zeeland heeft laten ontwikkelen voor het berekenen van de financiële consequenties als iemand naar een Wlz-instelling verhuist. Op dat moment helpt deze rekenmodule samenwonende of gehuwde ouderen bij hun AOW-keuze. De module werkt zo goed dat zelfs universitaire wetenschappers de weg naar deze rekentool hebben gevonden.
Word lid en:
lees direct alle artikelen op deze website
ontvang 11x per jaar ONS Magazine in de brievenbus
ontvang 12x per jaar een digitaal magazine in uw mailbox
maak iedere dag gratis 8 puzzels
ga eropuit met veel voordeel
profiteer van leuke aanbiedingen
Bent u al lid, log dan in om dit artikel te lezen.
Bent u al KBO-lid? Dan heeft u als het goed is een activatiemail gehad om uw account te activeren. Als u deze niet gehad heeft neem dan contact op met uw lokale KBO of maak direct een account aan.
Maak een account aan