Ga door naar hoofdcontent
Artikelen‘Campagne slaat plank mis’

‘Campagne slaat plank mis’

Vrijdag 15 augustus 2025

Seniorisme, discriminatie op basis van leeftijd, is een groeiend maatschappelijk probleem in onze vergrijzende samenleving. De campagne Je bent nooit te oud om te leven brengt daar geen verandering in, menen veel lezers.

De campagne Je bent nooit te oud om te leven van de Stichting Ideële Reclame (SIRE) deed heel wat stof opwaaien. SIRE wil met de voorlichtingscampagne de negatieve leeftijdsvooroordelen die 50-plussers ervaren in beeld brengen. Want die vooroordelen zorgen dat 50-plussers zich ernaar gaan gedragen. En dat kan weer leiden tot een slechtere fysieke en mentale gezondheid, en zelfs een korter leven, aldus SIRE.

Beeld: SIRE

U leest nu een gratis artikel

Wilt u alle artikelen van ONS Magazine lezen? Word dan lid!

Lid worden

Mét ouderen

Wij vroegen onze lezers wat zij vinden van de SIRE-campagne over ouder worden. Bijna een derde van de deelnemers aan onze peiling – namelijk 31 procent – ziet liever dat SIRE een campagne mét ouderen maakt, in plaats van óver ouderen. Laat zien hoe goed ouderen het doen op alle vlakken, vaak juist dankzij hun leeftijd, en besteed aandacht aan wat senioren zelf zien als waardevolle aspecten van ouder zijn. Doorbreek het patroon van negatieve beeldvorming door inspirerende 50-plussers te tonen die midden in het leven staan en daarmee de vooroordelen ontkrachten.

Nuttige campagne

32 procent vindt de campagne sterk of nuttig. In de campagne worden hardnekkige misvattingen over ouderen weerlegd en zowel 50-minners als 50-plussers wordt een spiegel voorgehouden, vindt bijna een derde van de deelnemers aan de peiling. 9 procent staat achter het doel van de campagne – de vooroordelen over ouder ontkrachten – maar vindt de uitwerking discutabel.

Ronduit negatief

Ruim een kwart – 28 procent – is ronduit negatief over de campagne. Bijna één op de vijf deelnemers aan onze peiling vindt de campagne stigmatiserend: ouderen worden geframed. 5 procent vindt de SIRE-campagne onnodig: waarom mogen ouderen niet kwetsbaarder zijn dan jongeren? Een kleine groep (4 procent) vreest zelfs dat deze campagne het tegendeel bereikt: de angst voor ouder worden wordt juist aangewakkerd. “Deze campagne werpt ons in één keer terug in de tijd”, was één van de reacties. Een ander vroeg zich af welke toegevoegde waarde de reclame-uitingen hebben: “Deze campagne slaat de plank volledig mis”.