We willen bij een bemande kassa afrekenen!
Vrijdag 14 juni 2024Liefst negen op de tien lezers van ONS Magazine willen dat er in de supermarkt voldoende bemande kassa’s voorhanden zijn om de boodschappen af te rekenen.
De zelfscankassa’s bij supermarkten zijn al jaren een nieuwsonderwerp. De trend dat de grote supermarktketens steeds meer bemande kassa’s sluiten en vervangen door zelfscankassa’s houdt de gemoederen bezig. Het verdwijnen van bemande kassa’s zorgde ervoor dat het menselijk contact bij het boodschappen doen tot een minimum beperkt wordt, merken vooral ouderen. Bij de kassa’s met kassière die nog wel open zijn moet alles snel-snel-snel. Bij de zelfscankassa is er al helemaal geen contact met de medewerkers, behalve als zij de kassabon komen controleren, wat veel mensen eigenlijk behoorlijk gênant vinden.
Kletskassa
Dat het intermenselijk contact verdwijnt vond supermarktketen Jumbo toch jammer. Daarom opende het concern in 2019 in zijn filiaal in het Brabantse Vlijmen een speciale ‘kletskassa’. Daar hoeft niet alles in een razendsnel tempo afgerekend te worden, maar is er ook tijd voor een kort praatje. Klanten kunnen daar even terloops iets kwijt, wat vereenzaming voorkomt. De reacties op de ‘kletskassa’ waren zo positief dat Jumbo besloot ook in andere vestigingen een langzaam-aan-kassa aan te wijzen.
Sociaal contact
In ONS Mailmagazine van mei vroegen we uw mening over de opkomst van zelfscankassa’s en het verdwijnen van bemande kassa’s. Ruim 3.300 lezers lieten weten wat zij van deze ontwikkeling vinden. Maar liefst 44 procent van de deelnemers aan de peiling vond dat de bemande kassa’s moeten blijven juist omdat ze zo’n belangrijke vorm van sociaal contact bieden. Een praatje hoort erbij, ook in de supermarkt, vinden deze lezers.
Behoud van bemande kassa’s
Een nog grotere groep – liefst 46 procent – vindt dat het de verantwoordelijkheid van de supermarkt is om de boodschappen te scannen. Dat willen al deze lezers niet zelf doen, onder meer om fouten te voorkomen en om een ongemakkelijke kassaboncontrole te vermijden. In totaal zijn dus negen op de tien lezers van ONS Magazine voorstander van het behoud van voldoende bemande kassa’s!
Kostenbesparend?
Tien procent van de deelnemers aan onze peiling is wel voorstander van zelfscankassa’s. Bijna 9 procent vindt zelf de boodschappen scannen en afrekenen tijdbesparend. Dat bemande kassa’s zorgen voor hogere personeelskosten is slechts voor 1 procent een reden om het aantal zelfscanners te verhogen. Begrijpelijk, want supermarktketen Jumbo had vorig jaar een schadepost van honderd miljoen euro door mensen die wel kwamen winkelen, maar hun koopwaar niet volledig scanden bij de zelfkassa’s. Over kostenbesparing gesproken. Overigens bleek uit een onderzoek dat vooral jongeren hun producten soms niet scannen bij de zelfbedieningskassa. Ongeveer één op de vijf klanten onder de 35 jaar biechtte op weleens iets niet af te rekenen. Van de 55-plussers zegt slechts 4 procent wel eens een product zonder te betalen mee te nemen.
Beeld: Shutterstock
Gerelateerde korte berichten
Geniet van alle ONS voordelen als KBO lid:
✔ Ontvang 11x per jaar het print magazine ONS.
✔ Ontvang 12x per jaar het digitale magazine ONS.
✔ Iedere dag 8 verschillende puzzels maken
✔ Er op uit met voordeel
✔ Veel keuze uit aanbiedingen