Ga door naar hoofdcontent
Korte berichtenStudenten maken stokkenvangspel beter

Studenten maken stokkenvangspel beter

Vrijdag 14 juni 2024

Studenten Technicus engineer bouwden voor KBO-Brabant een heel nieuw stokkenvangspel waarmee de reactiesnelheid van deelnemers aan de Vitaliteitsdagen kan worden getest. Met stokken afkomstig uit een 3D-printer en een vernuftig programmaatje dat het willekeurig vallen van de stokken bepaalt.

Op steeds meer plekken in Brabant organiseren afdelingen samen met KBO-Brabant Vitaliteitsdagen. Op zo’n dag is er aandacht voor fysieke aspecten als knijpkracht, reactievermogen, conditie en balans. Ook mentale aspecten komen aan bod. Senioren die alle meetstations op een Vitaliteitsdag aandoen, weten na afloop hoe het met hun gezondheid gesteld staat, en waar ze extra op moeten letten.

Reactiesnelheid testen

Eén van de meetstations is het stokkenvangspel. Tien stokken vallen onverwacht en telkens in een andere volgorde omlaag. Aan de deelnemer de taak om zoveel mogelijk stokken te vangen vóórdat ze op de grond kletteren. Wie veel stokken vangt, kan constateren dat het met zijn of haar reactiesnelheid goed gesteld is. “Het stokkenvangspel is altijd een van de populairste onderdelen op een Vitaliteitsdag”, weet Marian van Balen van KBO-Brabant. “Het is heel leuk om te zien hoe succesvol deelnemers zijn in het grijpen naar de vallende stokken. Of juist niet succesvol. Er wordt volop gelachen bij dit spel.’

Stokken uit 3D-printer

Door het succes van de Vitaliteitsdagen had KBO-Brabant behoefte aan een extra exemplaar van het populaire spel. Daarvoor klopte de belangenvereniging aan bij de opleiding Technicus engineer van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. Edward, Luuk, Niels, Mohamed en Nieck bogen zich gedurende tien weken over de opdracht om een verbeterde versie van het stokkenvangspel te maken. Dat is gelukt, constateren de vijf studenten tevreden als ze het spel komen afleveren op het kantoor van KBO-Brabant. “Meest bijzondere is misschien wel dat de stokken uit de 3D-printer komen”, vertelt Edward trots. “De stokken in het bestaande spel zijn stukken zwaarder.” Dan kan beleidsmedewerker Ellen Willemsen beamen: “Als de stokken van het oude spel op de grond vallen – wat natuurlijk regelmatig gebeurt – geeft dat een lawaai van jewelste. We leggen er vaak een deken onder om het geluid te dempen. Dat hoeft bij het nieuwe spel niet meer.”

Printplaat met chippie

Nog een voordeel van de vernieuwde editie van het spel is dat het met slechts één knop bediend kan worden. Bij het bestaande spel moet de operateur voor elke stok een knop indrukken. “Nu zet je het spel aan en bepaalt een algoritme welke stok gaat vallen”, legt Mohamed uit. “Altijd ‘at random’ dus. Samen met de docent hebben we deze besturing zelf geprogrammeerd. Gewoon een printplaatje met een chippie erin.” De vijf scholieren hebben de hele productie van het nieuwe spel in eigen hand gehad, dus naast ontwerpen, tekenen en programmeren ook het hout bewerken en het staal lassen. “Het opzetten van het spel is nu veel eenvoudiger”, tipt Edward nog een voordeel van de nieuwe variant aan. “De vrijwilligers van de Vitaliteitsdagen hoeven niet meer boven hun hoofd te tillen om de bak aan te brengen. Daarvoor hebben we handige uitschuifbare staanders bedacht.”

Blij met samenwerking

Marian van Balen en Ellen Willemsen zijn blij met de samenwerking met de studenten van het Koning Willem I College. “Misschien komen we nog wel eens bij jullie terug”, zegt Ellen, terwijl ze de vijf studenten bedankt met een cadeaubon. “Want er komen steeds meer Vitaliteitsdagen en daar hoort het stokkenvangspel altijd bij!”

Auteur

Afbeelding voor Adri van Esch

Adri van Esch