De Juridische Helpdesk van KBO Limburg is er voor u!
Vrijdag 13 juni 2025Niet iedereen is in de gelegenheid om ‘even’ een advocaat, een notaris of een financieel adviseur te bellen wanneer je met een vraag of probleem zit. Omdat de angst voor een hoge rekening overheerst. Of omdat de drempel om hulp te vragen gewoon erg hoog is. Hier kan KBO Limburg u helpen. Onze juridische helpdesk staat kosteloos voor u klaar, met geschoolde professionals die naar u luisteren, advies geven en u helpen de juiste weg te vinden, wanneer dat kan. Twee personen die vanaf het vroege stadium bij de Juridische Helpdesk betrokken zijn, vertellen er graag meer over: Ton Wassercordt en Ruurd de Pont.
Ton heeft aan de wieg van de Limburgse Juridische helpdesk gestaan. Hij vertelt: “Ik ben van origine een advocaat in strafrecht. Met enige trots kan ik zeggen dat ik de allerlaatste student van professor Dries van Agt ben geweest. Daarmee is ook alles gezegd over mijn loopbaan in strafrecht. Die hield namelijk na de opleiding op. Ik heb mijn carrière verder opgebouwd rondom het administratieve en verzekeringsrecht, dat lag me beter. Ik ben onder andere directeur geweest van de Sociale Dienst en van de GGD.”
U leest nu een gratis artikel
Wilt u alle artikelen van ONS Magazine lezen? Word dan KBO-lid!
Lid worden“Toen ik met pensioen ging, wilde ik graag iets met mijn kennis en ervaring blijven doen. Ik hoorde van het succes van een juridische helpdesk bij KBO Brabant en dacht ‘dat moet in Limburg toch ook kunnen?’ Er zit zoveel kwaliteit bij onze KBO-leden, er zijn vast ook juristen die na hun pensioen enigszins actief willen blijven op dit vlak. We gaan geen bezwaarschriften en procedures op ons nemen; we willen mensen gewoon op weg helpen en advies geven. Om mezelf te oriënteren op de mogelijkheden, ben ik naar de juridische helpdeskgroep van Brabant gegaan en daar bijzonder vriendelijk ontvangen. Ik was ervan overtuigd: dit is geschikt voor onze KBO Limburg. Ook al is ‘onze club’ kleiner dan die van Brabant, KBO-leden zijn hier echt mee geholpen.”

Over erfrecht, verzekeringen en pensioen
Medio 2024 werd het idee naar buiten gebracht en verscheen in ONS magazine de oproep aan leden met een juridische achtergrond om mee te werken aan een helpdesk. “Juristen, financieel adviseur, een rechter, een notaris… voor we het wisten hadden we tien personen bij elkaar. De kaders werden geformuleerd en de Juridische Helpdesk van KBO Limburg was geboren. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit en zet die in voor hulpvragen die binnenkomen. Een vraag over erfrecht gaat naar de notaris. Ik ben gespecialiseerd in strafrecht, maar daar komen gelukkig niet veel hulpvragen over binnen. Ik heb echter ook veel kennis van verzekeringsrecht en die gebruik ik dan weer graag voor hulpverzoeken. Kom maar op met die vragen!”
Ruurd de Pont sluit aan in het verhaal. Hij heeft zijn hele leven in personeelszaken gewerkt en veel arbeidsvoorwaardelijke en pensioenvraagstukken voor de kiezen gehad. “Velen vinden het onderwerp pensioenen oersaai maar ik vind het leuk. Met veel plezier houd ik nog steeds alle ontwikkelingen op dat gebied bij. Toen ik met pensioen ging, werd ik lid van de KBO en gaf ik me op voor de zogeheten Pensioentelefoon van de KBO-PCOB. Op woensdagen bemanden wij in Utrecht de telefoonlijn om pensioenvragen te beantwoorden en op donderdagen zaten de juristen er voor juridische vragen. Op een zeker moment kwam de vraag om deze twee samen te voegen, zodat we daarmee twee dagen per week bereikbaar zouden zijn. Ik vond het prima. Ik ben dan wel geen jurist, maar ik weet van veel zaken wel wat af. En als ik iets niet wist, had ik altijd collega’s waar ik de vraag bij kon wegzetten. Ik noem een voorbeeld. Ik kreeg bijvoorbeeld ooit een telefoontje over een testamentconflict. ‘Ik ben van mening veranderd over de geldverdeling en de zoon die ik eerst uit mijn testament heb geweerd, wil ik nu weer graag erbij. Is het voldoende als ik mijn testament verscheur?’ Het antwoord dat ik gaf: “Nee. U moet de notaris verzoeken om dat testament door te halen of om een nieuw testament op te stellen”.
“Maar kwam er een ingewikkelder vraag voorbij, bijvoorbeeld over het aanvaarden van een erfenis onder voorbehoud, dan stuurde ik die vraag door naar een collega die gepensioneerd notaris was.”
Ongerustheid wegnemen
Ongeveer twee jaar geleden kwam er een verandering in de organisatie. De vaste telefoondienst in kantoor Utrecht kwam te vervallen. Ruurd was benieuwd of er een dergelijk initiatief in Limburg op tafel lag. “Ik ben toen aangehaakt bij onder andere Ton Wassercordt. We zijn gaan brainstormen en kwamen uiteindelijk met de opzet zoals we die nu hanteren voor de KBO Juridische Helpdesk: een hulpvraag komt binnen bij het secretariaat van KBO Limburg, wordt vervolgens doorgesluisd naar Wiel Stevens en hij verdeelt de vragen op basis van deskundigheid. Ik ben de vraagbaak voor pensioenvragen. En ik nodig iedereen uit om vragen te stellen.”
Ton sluit zich bij collega Ruurd aan. “Maak gebruik van onze helpdesk en aarzel daarin niet! Het kost niets en is echt bedoeld om KBO-leden te helpen. We zijn er niet om problemen op te lossen, maar we kunnen mensen wel voorlichten, misschien geruststellen over zaken of op weg helpen om zaken bij de juiste instanties onder te brengen. Doen! Je wordt er alleen maar beter van.”
Gerelateerde korte berichten

Geniet van alle ONS voordelen als KBO lid:
✔ Ontvang 11x per jaar het print magazine ONS.
✔ Ontvang 12x per jaar het digitale magazine ONS.
✔ Iedere dag 8 verschillende puzzels maken
✔ Er op uit met voordeel
✔ Veel keuze uit aanbiedingen